User Experience und Usability

Ein geeigneter Anlass, um die Synergien aus der Zusammenarbeit zu nutzen und in spannenden Vorträgen Forschungsprojekte und Zukunftsvisionen zu präsentieren und in einen regen Austausch mit allen Interessierten zu treten. Das Spiegel Institut mit seinen Schwerpunkten UX und Usability blickt auf eine jahrelange Expertise und Erfahrung in der Automobilindustrie. Seit einigen Jahren bietet die THI mit dem Studiengang User Experience Design (UXD) eine zukunftsträchtige Spezialisierungsrichtung innerhalb der Informatik an. Eine Kooperation also, die es im Rahmen des WUD Ingolstadt ermöglicht, spannende Einblicke sowohl aus der Theorie als auch der Praxis der Usability und User Experience an alle Interessierten zu vermitteln.

Ziel des WUD Ingolstadt ist es, die Themen User Experience und Usability in der Region zu stärken und gleichzeitig ein Bewusstsein für die Notwendigkeit einer nutzerzentrierten Entwicklung zu schaffen. Gerade für junge Studenten und Visionäre bietet das UX-Expertentreffen interessante Perspektiven in wissenschaftlicher sowie beruflicher Hinsicht.

 

Das war der WUD 2020

Programm

  • 15:15 Uhr Eröffnung
  • 15:25 Uhr  "Human Behavior and activity recognition for UX design.“
    Stavros Tasoudis, Postdoctoral Researcher I THI
    In user research, UX researchers are interested in understanding peoples’ attitudes, common behaviors, and how people think and associate certain things. In traditional usability engineering, researchers create a list of tasks, and testing them with users to find errors, slow task times, statements of frustration, and the need for assistance. Design for experiences though is about the meaning people are looking for on their tasks, activities, and interactions. This talk proposes using AI to support UX research and design.
  • 15:30 Uhr„Humanizing AIs - Universal (E)motion library.“
    Florian Gulden / Philipp Schwemberger
    Artificial Intelligence and its avatars have arrived in our everyday life. They are also indispensable for the future of mobility. We at icon incar are imagining the representations of these ubiquitous assistants as something more than simple command receivers, but real companions that humans can bond with. Because in an environment where safety has the highest priority, it is all about trust and confidence.
  • 15:50 Uhr Q&A
  • 16:00 Uhr Parallelworkshops
    - Workshop 1: „Design Sprint: The creatables creative method.“
    - Workshop 2: „Human-Centered Explainable Artificial Intelligence.“
  • 17:00 Uhr „Teaching for a brighter Human Centered AI future.“

    Mercedes Lara, Andrea Melle and Francisco Valdez
    The creators of future artificial intelligence products are already among us, learning in our classrooms. Are we ready to properly assess and guide our students in their paths towards creating the products of tomorrow? In our talk, we propose exploring the pillars of reliable AI experiences that provide value to users.

  • 17:12 Uhr „Tell Me More: Transparency and Time-Fillers to Optimize Chatbots’Waiting Time Experience.“

    Dr. Philipp Wintersberger, researcher I CARISSMA / THI
    Chatbots in customer service regularly exceed their limit, which requires to handover the request to a human service representative. To improve the user experience during the resulting waiting time, we developed and evaluated two chatbot prototypes that translate the concepts of “time fillers” and “time and queue information”, which are beneficial in physical waits, into the digital environment. Results confirm the potential of these concepts to enhance the user experience during chatbot waits.

     

Kontakt

Studiengangleiter User Experience Design (Bachelor)
Prof. Dr. techn. Priv.-Doz. Andreas Riener
Tel.: +49 841 9348-2833
Raum: B210
E-Mail:

Partner

Das Spiegel Institut ist ein Forschungs- und Beratungsinstitut für Consumer Research und User Experience Consulting. Bereits 1950 als erstes marktpsychologisches Institut in Deutschland gegründet, hat es heute Standorte in Mannheim, Ingolstadt, Stuttgart, Hamburg, München, Beijing und Shanghai. Von dort aus ist das Spiegel Institut weltweit für seine namhaften Kunden tätig.

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