Prof. Dr. Lars Fend

Room:
A231
Subject Area:
International Retail Management, Marketing and Quantitative Methods
Research
- Projects in industry/with service providers (selection): Bayer AG, Daimler AG, European Patent Office (EPA), MTU Aero Engines AG, Munich Re, Siemens AG, Wincor Nixdorf International GmbH.
- Projects in retail (selection): Aldi GmbH & Co. KG, Kerpen, Bundesverband deutscher Heimwerker-, Bau- und Gartenfachmärkte e.V. (BHB e.V.), C&A Mode KG, Celesio AG, Migros AG, Rewe AG, Superquinn (Ireland), Tesco plc (UK).
- Research project on "Positive work institutions, humour and subjective well-being" in collaboration with LMU Munich, presented at the First World Congress on Positive Psychology 2009, Philadelphia, US.
Vita
Career
- Since 2006: Professor at THI Business School
- 2008-2010: Head of Program International Retail Management, THI
- 2005-2006: Director of Sales & Marketing at a&o iTec (turnover > € 100 million) (management buy-out of Siemens Business Services GmbH & Co. OHG)
- 2001-2005: Management consultant with Siemens AG, Siemens Business Services GmbH & Co. OHG, focus: strategy and organisation consulting, increasing company value
- 1997-2000: Head of the research groups "Industrial Marketing" and "Retail Marketing & E-Commerce" at the Institute of Marketing, LMU Munich
- 1995-2000: Research assistant at the Institute of Marketing, service, retail and investment goods marketing seminar at the chair held by Prof. Dr. Anton Meyer, LMU Munich
- 1991-1994: Student assistant at the retail and distribution seminar, chair held by Prof. Dr. Lothar Müller-Hagedorn, University of Cologne
Academic background
- Doctor of Economics (Dr. oec. publ.): doctorate at LMU Munich, dissertation: Far-reaching change processes in retail companies; doctorate: Dr. oec. publ.
- Psychologist for Positive Psychology (MSc): Master's degree at the University of East London, UK: Master of Science in Applied Positive Psychology
- Diplom-Kaufmann (Dipl.-Kfm.): Degree in business management at the University of Cologne and Dublin City University (Ireland), focus areas: retail and distribution, marketing, business and social psychology; degree: Dipl.-Kfm.
Publications
Books and Editorial Office
- Digitalisierung in Unternehmen erfolgreich gestalten, Herausgeberwerk zusammen mit Jürgen Hofmann, in Vorbereitung.
- Tiefgreifende Veränderungsprozesse in Handelsunternehmen. Erklärung, Gestaltung und praktische Beispiele, Dissertation, München 2000.
- Kundenorientierung im Handel. Von Globus, Lands´ End, Streamline, Tesco & Co. lernen, Frankfurt a.M. 1999 (gemeinsam mit Anton Meyer und Mark Specht)
- Fachlektorat des Lehrbuchs „Konsumentenverhalten“, Solomon, M., 549 S., München 2013.
- Fachlektorat des Lehrbuchs „Konsumentenverhalten. Der europäische Markt“, Solomon, M. et al., 696 S., München 2001.
Articles
- „Corporate Social Responsibility und E-Commerce – ein strategischer Managementansatz“, in: Knoppe, M. (Hrsg.): CSR und Retail Management, Heidelberg 2015, S. 79-91.
- „Die mentale Fitness stärken - Coachingmethoden der Positiven Psychologie bei Veränderungsvorhaben“, in: Zeitschrift für Organisationsentwicklung, 3/2013, S. 45-51.
- „Reverse Innovation – wie globale Unternehmen erfolgreich wachsen“, in Hofbauer, G. et al. (Hrsg.): Marketing in Forschung und Praxis, München 2013, S. 101-115.
- „TESCO – Efficient Consumer Response beginnt beim Verbraucher“, in: Meyer, A./Fend, L./Specht, M. (Hrsg.): Kundenorientierung im Handel, Frankfurt a.M. 1999, S. 121-145 (gemeinsam mit Brigitte Fiala).
- „Streamline – Das Leben einer Zielgruppe vereinfachen“, in: Meyer, A./Fend, L./Specht, M. (Hrsg.): Kundenorientierung im Handel, Frankfurt a.M. 1999, S. 43-67 (gemeinsam mit Anton Meyer)
- „Superquinn – Das Bumerang-Prinzip: Erfolgreiche Kundenbindung statt Neukundenakquisition, in: Meyer, A./Fend, L./Specht, M. (Hrsg.): Kundenorientierung im Handel, Frankfurt a.M. 1999, S. 69-89 (gemeinsam mit Mark Specht).
- „Migros – Ein Stück Schweizer Nachbarschaft“, in: Meyer, A./Fend, L./Specht, M. (Hrsg.): Kundenorientierung im Handel, Frankfurt a.M. 1999, S. 173-200 (gemeinsam mit Brigitte Fiala).
- „Tiefgreifende Veränderungsprozesse in Handelsunternehmen“, in: Trommsdorff, V. (Hrsg.): Handelsforschung 1998/99, Innovation im Handel, Wiesbaden 1998, S. 317-340 (gemeinsam mit Anton Meyer).
- „Stand und Perspektiven im Handels-Marketing – unter besonderer Berücksichtigung der zunehmenden Bedeutung von Serviceleistungen“, in: Meyer, A. (Hrsg.): Handbuch Dienstleistungs-Marketing, Bd. 2, Stuttgart 1998, S. 1439-1453.
- „Servicequalität im Handel“, in: Trommsdorff, V. (Hrsg.): Handelsforschung 1996/97, Positionierung des Handels, Wiesbaden 1996, S. 67-85 (gemeinsam mit Anton Meyer).
Editor and consultant board
- Journal of Business Perspectives and Research
Other activities
Conferences / Presentations
- International Conference on Information Systems (ICIS), annual meeting, 2016, Theme:
“Digital Innovation at the Crossroads”, Dublin, IRL. - Americas Conference on Information Systems (AMCIS), annual meeting, 2016, Theme:
“Surfing the IT Innovation Wave", San Diego, US. - Academy of Management (AOM), annual meeting, 2016, Theme:
“Making Organizations Meaningful” and Teaching and Learning Conference 2016, Anaheim, US. - Academy of Management (AOM), annual meeting, 2015, Theme:
“Opening Governance” and Teaching and Learning Conference 2015, Vancouver, CA. - Academy of Management (AOM), annual meeting, 2013, Theme:
“Capitalism in Question” and Teaching and Learning Conference 2013, Orlando, US. - Academy of Management (AOM), annual meeting, 2012, Boston, US, Theme:
“The Informal Economy”. - Academy of international business (AIB), annual meeting, 2011 Nagoya, JP, Theme: “International Business for Sustainable World Development“.
- Academy of Management (AOM), annual meeting, 2010, Montréal, CDN, Theme: “Dare to care”.
- Academy of Management (AOM), annual meeting, 2009, Chicago, US, Theme: “Green Management matters”.
- First World Congress on Positive Psychology, 2009, Philadelphia, US.
- Academy of international business (AIB), annual meeting, 2006 Peking, CN, Theme: “From the silk road to global networks”.
Memberships
- Academy of Management (AOM)
- Fördergesellschaft Marketing e.V., LMU Munich
- LMU Management Alumni, Faculty of Business Administration, LMU Munich