Prof. Dr. Michael Jünger

Room:
F214
Subject Area:
Business Consulting and Management
Research
- Value Based Management
- Instruments and methods in strategy process
- Strategy implementation and strategy crises
- Business models
- Profitable business growth (Growth Management)
- Projects for practically oriented management development
Vita
- Since 2021: Member Advisory Board of NeoDynamics AB (Sweden) / Biopsy Systems for Medical Diagnostics and Treatment
- Since 2019: Member of the Advisory Board of THI's Center of Entrepreneurship (CoE)
- Since 2017: Member of the Advisory Board of Walther Greif GmbH & Co. KG - specialist in rental and health linen, work clothes
- Since 2016: Managing director and management consultant of Condistra Consulting GmbH / Partner Blue Advisory GmbH
- Since 2013: Visiting Lecturer at the University of Chester/Chester Business School (UK) for Strategic Management and Business Models
- Since 2009: Professor at THI / THI Business School
- 2017-2021: Member of the Senate of THI Ingolstadt
- 2015-2019: Member of the Scientific Advisory Board of the IfBMI – Institute for Business Model Innovation
- 2006-2009: Lecturer at Augsburg University of Applied Sciences, Faculty of Business
- 2007: Doctorate (Dr.rer.pol.) at the University of Ulm in the field of business growth (empirical study)
- 2005-2009: Management consultant with Tefen Management Consulting, Manager and Global Leader Strategy Team for foreign projects, providing strategy consulting on site in Argentina, Brazil, China, India, Italy, Spain and Turkey
- 2005: MBA at School of International Business and Entrepreneurship (SIBE)
- Study visit to Tsinghua University, Beijing (China)
- 2003-2005: Alfred Kärcher GmbH Co. KG, Stuttgart. In-house consultant for corporate development/business strategy
- 2002-2003: Involvement in marketing and management projects at the pkup institute
- 1997-2002: Degree in business management and environment technology at Augsburg University of Applied Sciences
Lectures and Moderations
- Speaker at the "Digitale MedTech-Vertriebskonferenz 2020 des Bundesverband Medizintechnologie e.V. (BVMed)" on September 22, 2020, Topic: "Vertrieb der Zukunft - Value Based Procurement aus der Perspektive der Hersteller von Medizinprodukten und von Krankenhäusern“
Moderation of the panel discussion on "Possibilities for action by municipalities and energy suppliers" on 22 October 2014 at the symposium "Energy system transformation - opportunity and challenge for municipal utilities and municipalities", Neuburg an der Donau
Publications
- Jünger, M., Versprochene Werte, in: return - Magazin für Transformation und Turnaround, Springer Fachmedien, 01/2022, S. 30-31
- Jünger, M., Interview about Digitalization entitled "Schwaben erhält eine 3+", in: edition:schwaben, 15. Jhrg., Edition 03/2021, p. 66-69
- Jünger, M., Raab, A., Vermeulen, K. Walter, M., Value Based Procurement in der Medizintechnologie - Studie zum Status Quo in Deutschland, Forschungsstudie in Zusammenarbeit mit dem Bundesverband Medizintechnologie e.V. (BVMed), 11/2020
- Wittmann, R., Jünger, M., Reuter, M., Alexy, N.,: Strategy Design Innovation, 5. Ausgabe, 2019, Ziel-Verlag, ISBN 978-3-96557-077-1
- Jünger, M., Barfuß, G., Bauer, M., Auswirkungen der Digitalisierung auf die Nachhaltigkeit, Arbeitsberichte der Technischen Hochschule Ingolstadt (Working Papers), 2018, Heft Nr. 44.
- Jünger, M., Papesch, G.: Customer Touchpoint Management in der Kommunikation von EVU - Ansätze zur Optimierung, in: Energiewirtschaftliche Tagesfragen, 2016, Heft 12, S. 58-60
- Jünger, M., Meindl, C.: Bayerisch-Schwaben goes digital!? In: B4B Wirtschaftsleben Schwaben, Sonderheft Digitalisierung Bayerisch-Schwaben 4.0, Ausgabe 2016.2017, S. 18-24.
- Jünger, M. et al Hrsg.: Digitale Transformation von Geschäftsmodellen: Grundlagen, Instrumente und Best Practices. Springer Gabler, 2016.
- Jünger, M., Energieversorgung im Spannungsfeld zwischen Privatwirtschaft und Kommune, vhs Jahresthema Energie, Podiumsdiskussion, 12.03.2015
- Jünger, M., Anzengruber J., Lang. S, Krisenmanagement im Unternehmen - eine mehrdimensionale Betrachtung, Arbeitsberichte der Technischen Hochschule Ingolstadt (Working Papers), Heft Nr. 27, 2013
- Jünger, M., Anzengruber J., Lang. S Wie bewältigen Unternehmen Krisensituationen erfolgreich? Kompetenz, Werte und Kommunikation machen den Unterschied, in: G. Hofbauer, A. Pattloch, M. Stumpf: Marketing in Forschung und Praxis. Jubiläumsausgabe zum 40-jährigen Bestehen der Arbeitsgemeinschaft für Marketing, 2013, S. 957-976
- Jünger, M., Collaboration between the Academic World and the Industry - Interviewed by Sharon Ginzburg and Ella Houli, in: The Tefen Tribune, Winter Issue 2013, p. 19-22
- Papesch, G., Jünger, M., Frank, H., Markt- und Kundensegmentierung bei Energieversorgern: Durchführung und Implementierung, in: Energiewirtschaftliche Tagesfragen 62 (5), S. 67-69, 2012
- Papesch, G., Jünger, M., Optimierungspotenziale im Multichannel-Management - von der Telekommunikationsbranche lernen, in: Energiewirtschaftliche Tagesfragen, 2011, Heft 7, S. 40-42.
- Jünger, M., Wittmann, R., Die innovativen Stellhebel im Vertrieb nutzen, in: SalesBusiness, Ausgabe 01/02.11, S. 32-33.
- Jünger, M., Bereit zum Angriff, in: Financial Times Deutschland, Sonderbeilage "Inhouse Consulting", 09.12.2010, Interview, S. A2.
- Fergg, J., Jünger, M., Mobilitätslösungen in der Stadt, in: Energie & Management - Zeitung für den Energiemarkt, Ausgabe Juli 2010, S. 40.
- Jünger, M., Kunden als Impulsgeber verstehen, in: Bayerisch-Schwäbische Wirtschaft - IHK Wirtschaftsmagazin, Ausgabe 12/2008, S. 36-37.
- Jünger, M., Lauster, F., Idea management as a key to success, in: The Tefen Tribune, Spring 2008, S. 26-29.
- Jünger, M., Internes Unternehmenswachstum: Analyse von Wachstumstreibern und empirische Evaluation in mittelständischen Unternehmen, Herbert Utz Verlag, 2008.
- Jünger, M., Produktmanagement am Fallbeispiel, in: Braumanager - Das Fachjournal für das Brauwesen und die Getränkeindustrie, Ausgabe November 2007, S. 26-27.
- Jünger, M., Growing through ideas, in: Beverage Manager - International Business and Technology Newspaper for the Beverage Industry, April/May 2007, Issue 4, S. 16-17.
- Lauster, F., Habermann, S. Jünger, M., Vertriebsstrategien für Medizinprodukte als Antwort auf die Veränderungen im Absatzmarkt "Krankenhaus", Bundesverband Medizintechnologie e.V., 2007.
Teaching
Focus areas
- Business simulation
- Strategic management
- Organizational theory and leadership
- Business growth
- Business models
Memberships
- Scientific Advisory Council of Return – magazine for transformation and turnaround (Springer Verlag)