Hyperbatterie-Ladesystem für Schiffe (HYPOBATT)

Der Verkehrssektor ist für ca. 23% der CO2-Emissionen verantwortlich und damit eine bedeutende Quelle von klimaschädlichen Treibhausgasen. Nach Straßen- und Luftverkehr fällt eine erhebliche Menge des weltweiten CO2-Ausstoßes auf die Schifffahrt zurück. Auf dem Weg zu einer klimafreundlichen Zukunft ist es daher von entscheidender Bedeutung Wege zu finden, diese Emissionen zu reduzieren. Im Rahmen des Europäischen Projekts HYPOBATT (Hyper powered vessel battery charging system) haben sich 18 Schlüsselakteure aus dem europäischen maritimen Sektor vereint. Ziel ist es ein Schnellladesystem für Schiffe zu entwickeln und an ausgewählten Standorten zu demonstrieren. Zunächst wird der Fährbetrieb zwischen den norddeutschen Häfen Norddeich und Norderney elektrifiziert werden. Hierfür liefert HYPOBATT ein modulares, schnelles und einfaches Multimegawatt-Ladesystem, mit dessen Hilfe die Schiffe in kürzester Zeit nach dem Anlegen mit der Ladestation verbunden sein und geladen werden können. Durch die angestrebte Modularität der hafenseitigen Ladestationen sollen in weiteren Schritten auch elektrifizierte Hafenfahrzeuge von dieser Infrastruktur gebrauch machen, womit die gesamte CO2-Bilanz eines Hafens gesenkt werden soll. Weitere Ziele des Projekts sind die Standardisierung des Schnellladesystems für Fähren sowie die Entwicklung neuer Geschäftsmodelle für batteriebetriebene Boote, womit zukünftig der elektrische Fährbetrieb auch an anderen Standorten sicherer, schneller und nachhaltiger gestaltet werden soll. Die THI hat im Rahmen des Projekts die Leitung der Disseminations- und Kommunikationsaktivitäten übernommen. Neben der allgemeinen Öffentlichkeitsarbeit werden auf Social Media Kanäle betrieben sowie Vorlesungen und Workshops organisiert.

Einladung zur Ringvorlesung

Im Folgenden finden Sie die aktuellen Termine für die englischsprachige Online-Ringvorlesung zur Elektromobilität, zu der wir alle Interessierten herzlich einladen! Eine Anmeldung zur Veranstaltung ist nicht erforderlich. Bitte klicken Sie rechtzeitig vor Beginn der jeweiligen Veranstaltung auf den angegebenen Zoom-Link.

Programme for winter term 2022/23

Wednesday, Oct. 26, 2022 "Valencia Port Introduction"

Speaker: Victor Collazos - Valencia Port / Spain
Time: 18:00 (6 p.m.)

Zoom-Link:
https://thi-de.zoom.us/j/68719161928?pwd=UGZkLzhTWGdPOFNTWVNUenNnenZ5dz09

In this lecture, the role of the Port of Valencia within the EU project HYPOBATT will be presented in detail. The Port of Valencia is with > 8000 vessels the busiest port in Spain and the 4th busiest port in Europe. How can the electrification of ships help such a port to position itself for the future?

 

Thursday, Nov. 3, 2022 “BRING Introduction”

Speaker: Alvaro Reina  - BRING / Belgium

Time: 18:00 (6 p.m.)

Zoom-Link:
https://thi-de.zoom.us/j/67437283021?pwd=dU5jcE5NUXc4cXg2dHBDbE1maWxqUT09


In this lecture, the EU project HYPOBATT will be presented with its objectives and overview of the work order. A brief presentation of BRING will be done, with the company’s areas of focus and which tasks will be responsible for executing/supporting within the HYPOBATT project. A final remark on expected outcomes will also be presented.

Thursday, Nov. 17, 2022 “HYPOBATT: Electrification of vessels”

Speaker: Guido Gommer - Wabtec / Germany

Time: 18:00 (6 p.m.)

In this lecture, the EU project HYPOBATT will be presented with its objectives and overview of the work order. A brief presentation of Stemmann-Technik a Wabtec Company will be done, with the company’s areas of focus on electrification and which tasks and challenges will be evaluated within the HYPOBATT project. A final remark on expected outcomes will also be presented.

Zoom-Link:

https://thi-de.zoom.us/j/61167439841?pwd=bUljdlhiVC9kU2hKN0x2TysrZlVtQT09

Monday, Nov. 21, 2022 “COBRA Introduction”

Speaker: Nikkolas Jaroch, Serkan Sevnic - Carissma / Germany

Time: 18:00 (6 p.m.)

Zoom-Link:

https://thi-de.zoom.us/j/66468351622?pwd=NEJCeW1sOSs3ZFdFbWRucGhydVJHdz09
In this lecture, the EU project COBRA will be presented in detail, ranging from the overall goals of using no Cobalt and achieving an even higher energy density than current technology, to the already developed concepts and prototype system. By the time of the lecture, the first prototype and performance results may also be ready to be discussed.

Wednesday, Nov. 30, 2022 “SAFIR-AVENUE: Influence of electrification on accident analysis”

Speaker: Thomas König - Carissma / Germany

Time: 18:00 (6 p.m.)

Zoom-Link:

https://thi-de.zoom.us/j/63935658667?pwd=SzZrZU92VlAwck5FK1Uyc2FtNmJMUT09
This lecture presents the research work in the SAFIR-AVENUE project, which deals with the development of new methods for the reconstruction of road traffic accidents. In the pre-crash phase, the changed driving behaviour of an electrically powered vehicle compared to a vehicle with a combustion engine must be taken into account. During the in-crash phase, the vehicle design changed by the battery pack plays a particularly important role, especially with regard to the center of gravity and the deformation behavior. Finally, in the post-crash phase, new hazard potentials arise that must be taken into account when rescuing people from and fighting fires on electric vehicles.

Thursday, Dec. 08, 2022 “AG Reederei Norden-Frisia Introduction”

Speaker: Maraike Pommer  - AG Reederei Frisia / Germany   
Time: 18:00 (6 p.m.)

Zoom-Link:

https://thi-de.zoom.us/j/61746925481?pwd=YVNIYXBWeTlSRVZPZ0hZRjEyOE1NQT09

 

 

Tuesday, Dec. 13, 2022 “Rhoe Introduction“

Speaker: George Kostalas  - Rhoe / Greece

Time: 18:00 (6 p.m.)

In this lecture, the EU project HYPOBATT will be presented in detail. At first, Rhoé will be introduced. There will be a list of the various research areas we are interested in as well as an overview of a few of the projects in which we are involved. Also on display will be the r&d items. Then, we will go into detail about how we fit into the HYPOBATT project. Last but not least, we'll showcase the benefits this project will have on the larger community.

Zoom-Link:

https://thi-de.zoom.us/j/61746925481?pwd=YVNIYXBWeTlSRVZPZ0hZRjEyOE1NQT09

 

Tuesday, Jan. 10, 2023 “Flanders Make Introduction” (delayed to Jan. 26)

Speaker: Jeroen Zwysen - Flanders Make / Belgium

Time: 18:00 (6 p.m.)   

Zoom-Link:

https://thi-de.zoom.us/j/66150174509?pwd=WlBUakRvdkkvc1NpcGhTeGY5RURuUT09  

 

Thursday, Jan. 12, 2023 "Rhoe"

Speaker: George Kostalas / Rhoe

Time: 18:00 (6 p.m.)

Link: https://thi-de.zoom.us/j/69946531552?pwd=WXNqSzJVa3hHTFU4d3dwbG9wcUdxUT09

Thursday, Jan. 19, 2023 “Soermar Introduction”

Speaker: Cayetano Hoyos -Soermar /Spain

Time: 18:00 (6 p.m.)

Zoom-Link:

https://thi-de.zoom.us/j/67740734976?pwd=NE9NeDlYcGhuT3RYaXBRMXgwN3YrUT09

 

Tuesday, Jan. 24, 2023 “Charging of Damen vessels”

Speaker: Peter Rampen - DAMEN / Netherlands

Time: 18:00 (6 p.m.)

Damen has already some experience of developing and realizing charging systems for fully electric operating vessels. The solutions are developed dedicated for specific ship types. For the next step in electrification of shipping “charging as a service” have to be available on all locations that the ships are operating. This requires standard charging solution for interoperability. The (Megawatt) charging standards for automotive are a promising basis for such a maritime charging standard. However implementing these standards comes with challenges.

Zoom-Link:

https://thi-de.zoom.us/j/66837055274?pwd=RG44bXBXWnI1alF4YVdzY2ZqckhpUT09

Thursday, Jan. 26, 2023 “Flanders Make Introduction”

Speaker: Jeroen Zwysen - Flanders Make / Belgium

Time: 18:00 (6 p.m.)   

Zoom-Link:

https://thi-de.zoom.us/j/66150174509?pwd=WlBUakRvdkkvc1NpcGhTeGY5RURuUT09  

Wednesday, Feb. 1, 2023 "Introduction of IKERLAN"

Speaker: Endika Bilbao - IKERLAN/Spain

Time: 18:00 (6 p.m.)

Link: https://thi-de.zoom.us/j/69263707086?pwd=RXA2WE84R1NVVkhNamZRMm9NT1FrUT09

Forschungspartnerschaft

Fördermittelgeber

Fördernummer:

HORIZON-CL5-2021-D5-01

Projekt Nummer: 101056853